Afrika ilə İslam Dünyası Arasındakı Bağlar: Misirdən Mübariz Ruhlara Baxış
Afrika qitəsi tarix boyunca İslam dünyası ilə çoxşaxəli əlaqələr
qurmuş, həm coğrafi, həm də mədəni baxımdan bu münasibətlərin mərkəzində
dayanmışdır. Bu əlaqələrin təbiətini anlamaq üçün, qitənin açar ölkələrindən
biri olan Misirə ayrıca diqqət yetirmək vacibdir. Misir – eyni anda Afrika,
Aralıq dənizi hövzəsi, Yaxın Şərq, Məğrib və ərəb dünyasının kəsişmə nöqtəsində
yerləşən, əhalisinin təqribən dörddə biri xristian olsa da, əsasən ərəb və
İslam kimliyi ilə yoğrulmuş mühüm bir keçid nöqtəsidir.
Bəzən ölkədəki hərbi çevrilişlər, avtoritar rejimlər və
iqtisadi çətinliklər ön plana çıxsa da, Misiri həm ərəb dünyasında, həm də
Afrika qitəsində strateji və simvolik çəkisi olan bir “lokomotiv” kimi görmək
daha yerində olar. Onun bu çəkisi, aşağıdakı doqquz əsas istiqamətdə özünü göstərir:
1. Unikal coğrafi mövqeyi: Sina yarımadası vasitəsilə
Fələstin və Qüdsə çıxışı, Aralıq dənizindən Qırmızı dənizə, oradan isə Hind
okeanına uzanan bağlantısı, İsraillə quru sərhədi, Hicaz bölgəsinə yaxınlığı və
Süveyş kanalı kimi faktorlar Misirin strateji gücünü açıq şəkildə göstərir.
2. Nüfuzlu əhali potensialı: 100 milyonu aşan əhalisi
ilə Misir ərəb dünyasının ən böyük ölkəsidir. Mühəndislikdən mediaya, tikintidən
texnologiyaya qədər bir çox sahədə yetişdirdiyi insan resursları, həm ərəb ölkələrində,
həm də Afrika boyunca aktiv şəkildə iştirak edir və ölkəyə əhəmiyyətli miqdarda
valyuta axını təmin edir.
3. Hərbi güc və xalqla bağ: Misir ordusu ərəb
dünyasının ən güclü ordularından biridir. Ən sadə vətəndaş üçün ordu həm
“qoruyucu”, həm də “çörəkverən” bir gücdür. 2011 hadisələri zamanı ordunun cəmiyyət
içindəki dayağı da bu anlayışla izah oluna bilər. Ordunun iqtisadi funksiyası
da az deyil – istehsaldan satışa qədər geniş bir təsir sahəsi var.
4. Ərəb Birliyinin beyni: 1945-də qurulan Ərəb
Birliyi Misirdə yerləşir. 22 üzvü ilə bu qurumun siyasi istiqamətinin müəyyən
edilməsində Misirin ciddi rolu var. Diplomatik cəbhədə də Misir ənənəvi olaraq
aktivdir.
5. Ərəb millətçiliyinin ideoloji mərkəzi: Cəmal
Əbdülnasirlə simvolizə olunan milliyyətçi, lakin sekulyar və Sovetə yaxın
düşüncə tərzi Misirdə doğulmuş, daha sonra bir çox ərəb ölkəsində yayılmışdır.
Misir, Liviya, Yəmən, İraq kimi ölkələrdə oxşar hərbi elitalar bu modeldən təsirlənmişdir.
6. İxvanın beşiyi: 1928-ci ildə Həsən əl-Bənna tərəfindən
qurulan Müsəlman Qardaşlar (İxvan), İslam dünyasında dini əsaslı siyasi təşkilatlanmanın
nümunəsinə çevrilmişdir. Başlanğıcda daha çox sosial yardımlaşma və təhsil mərkəzli
fəaliyyət göstərsə də, zamanla siyasi bir hərəkat olaraq bütün İslam
coğrafiyasına yayılmışdır. Qanuni yollarla, zorakılığa baş vurmadan dəyişiklik
iddiası ilə ortaya çıxan bu model, adını dəyişsə də, mahiyyət etibarilə davam
etməkdədir.
7. Mədəniyyət və sənətdə aparıcı mövqe: Ümm Gülsüm və
Nəcib Məhfuz kimi simalarla tanınan Misir, ərəb dünyasında mədəniyyət və sənət
baxımından aparıcı mövqeyə malikdir.
8. Qahirə-İstanbul rəqabəti: İslam dünyasında
İstanbulla boy ölçə biləcək yeganə şəhər Qahirədir. Bu şəhər sadəcə bir paytaxt
deyil – minilliklərin tarix qatlarını daşıyan bir mədəniyyət mərkəzidir.
Fatimilərdən Osmanlıya, İngilislərdən fironlara qədər uzanan irsi ilə Qahirə dərinliyi
təmsil edir.
9. Əzhər Universiteti və dini nüfuz: Fatimilər tərəfindən
şiə mərkəzi kimi qurulan, daha sonra Səlahəddin Əyyubi tərəfindən sünni kimliyə
bürünən Əzhər Universiteti, bu gün də İslam dünyasında böyük dini və elmi
nüfuza malikdir.
Bu xüsusiyyətləri ilə Misir, Afrika qitəsinin bir növ
“qapısı” və “boğazı”dır – həm keçid, həm də ötürücü rol oynayır. Ancaq Afrika
ilə bağlı düşünərkən yalnız Misiri deyil, qitənin son bir neçə əsrdə yaşadığı dərin
sarsıntıları da nəzərə almaq lazımdır.
Kolonializm Afrika üçün sadəcə xarici müdaxilə deyildi – o,
dini, sosial və siyasi toxumaları da darmadağın edən bir zəlzələ idi. Burada
Fransız və İngilis kolonializmi arasında ciddi fərqlər vardır. Fransızlar, gəldikləri
yerlərin dini və ənənəvi strukturlarını sıradan çıxarmağa, yeni bir elit
yetişdirməyə çalışırdılar. Bu modelin təsiri, xüsusilə Cəzair və Nigeriya kimi
ölkələrdə hələ də hiss olunur. İngilislər isə daha çox yerli çatları tapıb
onları bir-birinə qarşı qoyan, ardınca xaosdan çıxış yolu olaraq “qurumsal
sistemlər” bəxş edən bir üsul seçdilər. Özlərindən sonra konstitusiya, məhkəmə,
parlament kimi strukturlar qoyub, sistemin illərlə davam etməsinə zəmin
hazırladılar.
Bu boşalan sahələrə günümüzdə Çin kimi yeni güclər daxil
olmağa başlayıb. Çin – nə İslam, nə xristianlıq, nə də yəhudilik kimi dini
bağları olmayan bir güc olaraq – yalnız kapital vasitəsilə təsir qurur. Kredit
verir, geri ödənilmədikdə isə hava limanı, liman və körpü kimi layihələrin idarəsini
üzərinə götürərək real təsir sahəsi qurur. Lakin bu təsir uzunmüddətli deyil –
kapitali çəkildikdə təsiri də aradan qalxır.
Afrika, yalnız zəiflikləri ilə deyil, eyni zamanda böyük dirəniş
ruhları və qəhrəmanları ilə də tanınır. Onların arasında üç ad xüsusilə önəmlidir:
1. Ömər Muxtar (Şimali Afrika / Liviya): İtalyanlara
qarşı 20 il boyunca apardığı mübarizə ilə tanınan bu ruhani lider, eyni zamanda
təsəvvüf məktəbindən gələn bir maneviyyət sahibidir. Cihadı sadəcə silahla
deyil, mənəvi möhkəmliklə birləşdirən örnək bir şəxsiyyətdir.
2. Amadu Bamba (Qərbi Afrika / Seneqal): Fransız müstəmləkəçiliyinə
qarşı müqaviməti ilə tanınan bu şəxsiyyət, Touba şəhərinin ruhani əsasını
qoymuş və Müridiyyə sufi təriqətinin banisi olmuşdur. Bu gün də sosial və
iqtisadi baxımdan böyük təsirə malikdir.
3. İmam Abdullah Harun (Cənubi Afrika): Apartheid
rejiminə qarşı çıxmış, Qahirə və Məkkə ilə əlaqədə olan, qısa ömrünə baxmayaraq
böyük iz qoymuş bir mübarizdir. İşgəncə altında şəhid olmuş və mübarizəsi bu
gün də ailəsi tərəfindən davam etdirilir.
Bir sözlə, Afrika ilə İslam dünyası arasındakı əlaqələr
tarixdən günümüzə qədər çoxşaxəli və dərin qatlara malikdir. Bu münasibətləri
anlamaq üçün sadəcə coğrafiyaya və rəqəmlərə deyil, ruhlara, dirənişə, mədəniyyətə
və keçmişin mirasına da baxmaq lazımdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder