Balkanlar: Osmanlının kök saldığı, Türkiyənin isə uğur qazandığı coğrafiya
Balkanlar, sadəcə Türkiyə ilə coğrafi yaxınlığı ilə deyil,
yüzillərlə davam edən qarşılıqlı təsirin nəticəsi olaraq mədəniyyət, dil və
insan baxımından da ayrılmaz şəkildə bağlandığı bir məkan kimi diqqət çəkir.
Trakya bölgəsindən başlayıb, Tuna çayının cənubunu sərhəd kimi götürsək, bu
coğrafiya Bolqaristan, Yunanistan, Kosovo, Şimali Makedoniya, Albaniya,
Serbiya, Bosniya-Herseqovina və Monteneqro kimi ölkələri əhatə edir. Tarixi
boyunca həm acılar, həm də gözəl xatirələrlə yoğrulmuş bu bölgə, mədəniyyətlərin,
dillərin və dinlərin iç-içə yaşadığı canlı bir mozaikadır. Avropaya, Aralıq dənizinə,
Qara dənizə və Anadoluya açılan qapıları ilə həm keçmişdə, həm bu gün öz yerini
qoruyur.
Osmanlı imperiyası ilk əvvəl Anadolu torpaqlarında, Söğütdə
bir bəyliyin adı ikən, qısa zaman içində Rumeliyə (Balkanlara) keçməklə böyük
bir gücə çevrildi. Hələ İstanbul fəth olunmamışdan öncə, Osmanlı Balkanlarda
varlıq göstərməyə başlamışdı. Rumelidə dövlətləşən, imperiya kimliyi qazanan
Osmanlının əslində ilk böyük yüksəlişi məhz bu torpaqlarda yaşandı. Aradan illər
keçdikcə, bu coğrafiya həm Osmanlının mədəniyyət və idarə təcrübəsinin inkişaf
etdiyi yer oldu, həm də Balkan müharibələri ilə birlikdə imperiyanın sarsılmağa
başladığı məkan oldu.
Balkanlar həm mədəni baxımdan zəngin bir təcrübənin
yaşandığı, həm də tarixdə ən çətin səhifələrindən birinin yazıldığı
coğrafiyadır. Türkiyə üçün bu gün də Balkanlar sadəcə tarixi yaddaş deyil —
aktiv və uğurlu bir xarici siyasət sahəsidir. Türkiyənin bu bölgədəki münasibətləri,
milliyyətindən və mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, geniş kütlələrdə simpatiya
doğurur. Tarixi qaynaqlarda Balkan xalqlarının zamanında bir kardinalın başında
papaq görməkdənsə, bir Osmanlı sarayını görməyi üstün tutduqları qeyd olunur.
Bunun səbəbi, Osmanlının bölgəyə sabitlik, təhlükəsizlik, dini azadlıq və ədalətli
idarəçilik gətirməsi idi. Milliyyətçi hərəkatlar ortaya çıxana qədər bu
tarazlıq uzun müddət qorundu və Osmanlı çəkildikdən sonra belə, geridə bir
nostalji buraxdı — özü də təkcə müsəlmanlar arasında deyil.
Bu gün Türkiyə, regionun türkləri ilə yanaşı, serblərlə,
xorvatlarla, bosniyalılarla, makedonlarla, albaniyalılarla da əlaqələrini davam
etdirir. Yunanistanla münasibətlər çox vaxt gərgin olsa da, Qərbi Trakyada
yaşayan soydaşlarımız — Gümülcinə və İskeçədəki müsəlman azlıqlar — dövlətin və
cəmiyyətin diqqət mərkəzindədir. Bu da bölgənin psixoloji və tarixi
kompleksliyinin göstəricisidir. Məsələn, Türkiyə bir zamanlar idarə etdiyi ərəb
coğrafiyasında bu qədər dərin münasibətlər qura bilməmişdir. Digər tərəfdən,
heç vaxt idarə etmədiyi yerlərdə (Afrika, Uzaq Asiya və s.) bu qədər sevgi və
diqqət görməsi də ayrıca izaha ehtiyac duyur. Balkanlar isə həm bir zamanlar
idarə olunmuş, həm də indi belə gözəl xatirələrlə xatırlanan nadir bölgələrdən
biridir.
Bir Balkan marşrutu: şəhərlər, izlər, yaddaşlar
Əgər Balkanlara səyahət etməyi düşünürüksə, bunu ölkələrə
bölməkdənsə, bir mədəniyyət vahidi kimi qəbul etmək daha doğrudur. Belə bir
marşrut İstanbuldan başlayıb Bolqaristan, Yunanistan, Albaniya, Şimali
Makedoniya, Kosovo, Monteneqro və Bosniya-Herseqovinaya uzanır.
Bolqaristan: Ədirnədən keçərək ilk dayanacaq
Svilengrad (Mustafa Paşa) şəhəridir. Bu şəhəri Çoban Mustafa Paşa qurub. Adını
aldığı məşhur körpü — Cisr-i Mustafa Paşa — bu bölgənin yaddaşına hopub. Daha
sonra qədim Osmanlı şəhərlərindən biri olan Filibəyə (Plovdiv) çatırıq.
Buradakı Hüdavendigar Camii, Sultan I. Muradın (Kosova savaşında şəhid olmuş)
xatirəsinə inşa edilib və komunist dövrə baxmayaraq bu gün də ayaqdadır.
Sofiyada isə yalnız Banya Bashi Camii kimi bir neçə Osmanlı əsəri qalıb.
Yunanistan (Qərbi Trakya və davamı): Kırcaali və
Mestanlı üzərindən Gümülcinəyə və İskeçəyə keçirik. Gümülcinədə və İskeçədəki
müftülüklər, bölgənin dini idarəsindəki mübahisələri də gündəmdə saxlayır. Daha
sonra Kavala şəhərinə üz tuturuq. Burada Kavalalı Məhmət Əli Paşanın sarayı və
heykəli var. Osmanlıya qarşı çıxsa da, şəhərdə böyük hörmətlə xatırlanır.
Kavala yaxınlığında Qanuni dövründən qalan su kəmərləri də görülməyə dəyər.
Marşrut Selaniklə davam edir — bu şəhər həm Osmanlı dövründə, həm də Səfarad yəhudilərinin
buraya yerləşməsindən sonra “Balkanların Qüdsü” adlandırılmışdı. Yeni Cami və
yaxınlıqdakı Vardar Yenicəsi, Alasonya kimi yerlər bölgənin dini və mədəni müxtəlifliyinə
işarə edir. Yanya isə sakit, göl içindəki cazibədar şəhərdir — burada Yanyalı
Əli Paşanın izləri qorunur.
Albaniya: Yanyadan sonra Ərgiri və Bərat şəhərləri
bizə Osmanlı memarlığını xatırladır. Bərat, adətən Anadolu şəhərlərinin birləşmiş
nümunəsi kimidir. Buradan Göricə vasitəsilə Makedoniyaya keçilir.
Şimali Makedoniya: Ohrid gölü və şəhəri ilə
qarşılanırıq. Burada Ahri Sinaqoqu, Osmanlı dövrünün və yəhudi izlərinin
yadigarıdır. Ohrid, həm göl mənzərəsi, həm də Osmanlı evləri ilə diqqət çəkir.
Struga, Gostivar və Kalkandelen (buradakı Alaca Camii) bölgənin incilərindəndir.
Üsküp isə həm Yəhya Kamalın doğulduğu yer, həm də Osmanlı şəhərçiliyinin bariz
nümunəsidir. Son illərdə şəhərin simasını dəyişdirmək üçün qoyulan heykəllər və
Avropa yönümlü tikililər isə bu tarixi atmosferi zədələyir.
Kosovo: Üsküpdən yola çıxıb Sultan I. Muradın şəhid
olduğu Məşhəd-i Hüdavəndigara (Kosova Ovası) gəlirik. İpək, Yakova və Prizren
kimi şəhərlər də həm tarix, həm də mədəniyyət baxımından əhəmiyyətlidir.
Prizren, çoxdilli və çoxmədəniyyətli xüsusiyyətləri ilə xüsusi yer tutur.
Monteneqro (Qaradağ): Şar dağlarını aşaraq İşkodra şəhərinə
çatırıq. Burada Qurşunlu Camii, komunist rejimdə yaşanan zülmlər və dini
yaddaşımızın qorunması diqqət çəkir. Ülgün, Budva, Bar və Kotor kimi sahil şəhərləri
isə həm turistik, həm də tarixi baxımdan zengindir.
Bosniya-Herseqovina: Səfərin son mərhələsində
Trebinye, Poçitel və Mostar bizi qarşılayır. Mostar körpüsü, bir zamanlar birləşdirən,
sonralar isə ayrılığın simvoluna çevrilmiş bir abidədir. Blaqay Təkkəsi isə
İslamın bölgədə yayılmasında xüsusi rolu olan bir məkandır. Travnik “vəzirlər şəhəri”
kimi tanınır. Saraybosna isə bu marşrutun tacıdır — Başçarşısı, Qazi Hüsrəv bəy
kompleksi, Aliya İzzətbeqoviçin qəbri və Kovaçi şəhidliyi ilə tarixin, hüznün və
ümidin iç-içə keçdiyi bir şəhər. Sonda Vişeqrad (körpüsü ilə) və Srebrenitsa
(1995 soyqırımı və Potoçari şəhidliyi) bu bölgənin həm əzablı, həm də müqəddəs
xatirələrini yaşadır.
Əgər bu marşrutu təkcə bir səfər kimi deyil, eyni zamanda
bir mədəniyyət, tarix və yaddaş yolu kimi görsək, Balkanlar bizə keçmişlə
sağlam bir bağ qurmaq fürsəti verir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder