Fəlistin məsələsi: Sloqanların, romantizmin və səthi
bilginin fövqündə düşünmək
Fəlistin məsələsi haqda danışmaq çətindir. Bu çətinlik, bizə
görə, əsasən üç ciddi səbəbdən qaynaqlanır: hamasət, romantizm və məlumatsızlıq.
Fələstin, təkcə Orta Şərqdə və İslam dünyasında yox, Türkiyə də, Azərbaycan da
daxil olmaqla bir çox ölkədə daxili siyasətin istismar edilən bir parçasına
çevrilib. Bu səbəbdən demək olar ki, hamı bu mövzuda fikir bildirir, amma çox
zaman söylənilənlər ya təkrar sloqandır, ya da şəxsi hisslərin doğurduğu mövqe
nümayişidir. Kiminsə kimisə inandırmaq, dinləmək və ya problemin dərinlərinə
enmək kimi bir niyyəti yoxdur. Məhz bu səbəbdən Fələstin haqqında ağıllı,
bilgilərə əsaslanan və perspektivli bir müzakirə aparmaq olduqca müşküldür.
İkinci çətinlik isə romantizmdir. Xüsusilə Qüdsə səfər
etmiş, oradan foto və hisslər paylaşan insanlarda bu mövzu, bir növ "təmtəraqlı
duyğular selinə" çevrilir. Hər şey Qüdsə bağlanır, hər şeydən əvvəl o müqəddəs
şəhərə hiss edilən sevgi, düşüncənin yerini tutur. Romantizmdən uzaqlaşıb məsələni
struktur və tarixsəl baxımdan təhlil etmək isə çox zaman gözardı olunur.
Üçüncü və bəlkə də ən ciddi problem isə məlumatsızlıqdır.
Sadəcə "bilməmək" deyil bu – məsələ haqda yanlış məlumatların üst-üstə
yığılması və bu yanlışlıqların zamanla həqiqət kimi qəbul edilməsidir. Bu cəhalət,
həmasətlə və romantik yanaşmalarla birləşdikdə isə Fələstin probleminin dərinliklərini
qavramaq mümkünsüz hala gəlir.
Halbuki əgər məsələni doğru adlandırmaq istəsək, təkcə “Fələstin
problemi” demək yetərli deyil – bəlkə də “İsrail problemi” deməliyik. Fələstin,
əslində, İslam dünyasının köklü və çox qatlı problemlərinin düyün nöqtəsidir. Sanki,
Fələstin – məscidin həyətində sahibsiz qalmış bir uşaq kimidir: hər kəs ona
baxır, acıyır, “yazıq” deyir, amma nə onu evinə aparır, nə də onun dərdinə həqiqi
bir çarə axtarır. Hər kəs danışır, heç kim həll üçün cəhd göstərmir. Bu da, əlbəttə,
yüzillərlə formalaşmış daha böyük və mürəkkəb səbəblərin nəticəsidir.
Qüds bizim nəyimizdir? Tarixi və mənəvi qatlara bir baxış
Fələstin deyəndə, əsasən Qüdsü nəzərdə tuturuq. Fələstin məsələsinin
mərkəzi, tarixi və mənəvi baxımdan Qüdsdə düyünlənmişdir. Əlbəttə, cəmiyyətdə
“başqa dərdimiz yoxmuş kimi niyə daim Qüdsdən danışırıq?” kimi etirazlar olur.
Amma bu sual əslində bizi daha əsaslı bir suala yönəldir: Qüds bizim üçün nədir?
Bu suala iki əsas istiqamətdən cavab verə bilərik.
Birincisi, Peyğəmbərimizin (s.a.s) buyurduğu bir hədisdir: “Ancaq üç məscid
üçün səfər etməyə dəyər – Məscidül-Həram (Kəbə), Məscidün-Nəbi və Məscidül-Əqsa.”
Bu, Qüdsün – sadəcə siyasi və coğrafi yox – mənəvi baxımdan da İslam
coğrafiyasında Mədinə və Məkkədən sonra üçüncü yeri tutduğunu göstərir. Qüdsə
olan bağlılığımız işğalla başlamayıb, işğal bitdikdən sonra da bu mənəvi əlaqə
davam edəcək.
İkinci məqam isə Qüdsün öz daxilindəki dərinlikdir. Qüdsə
baxarkən bir foto kadr belə bizə İslam mədəniyyətinin minillik izlərini – Əməvilərdən
Abbasilərə, Osmanlıdan Məmlüklərə qədər – eyni anda hiss etdirir. Bütün bu izlər
Qüdsü təkcə bir şəhər yox, mədəniyyətin, dini həyatın və siyasi mübarizənin mərkəzinə
çevirir. Bu qədər təbəqəli və kompleks bir tarixi eyni məkanda başqa harada
görmək olar?
Bu səbəbdən "Qüds bizim nəyimizdir?" sualına cavab
sadə deyil – o, həm Peyğəmbərimizin (sav) yönləndirdiyi bir hədəfdir, həm də
içində daşıdığı dərinlik və tarixlə bizi mənəvi olaraq özünə bağlayan bir
yerdir.
İlk Qiblənin verdiyi mesaj: Uzaq bir hədəfə baxmaq
Məscidül-Əqsanın ilk qiblə olaraq seçilməsi faktı çox zaman
gözdən qaçırılır. Halbuki burada çox dərin bir mesaj var. Allah, müsəlmanlara Kəbə
kimi müqəddəs bir məkana deyil, uzaqda yerləşən, Bizans torpaqlarında olan bir
məkana yönəlməyi əmr etmişdi. Niyə?
Çünki bu, bir hədəf göstərmək idi: “Hal-hazırda orada
olmasanız da, ora sizə məxsusdur və bir gün siz onu yenidən dirçəldəcəksiniz.”
Eyni zamanda bu uzaqlıq həm istiqamət göstərmək, həm də bir vəd vermək idi:
“Sabah deyil, amma bir gün.”
Unutmayaq ki, 624-cü ildən 630-a qədər – yəni Kəbəyə qiblə
çevrildikdən sonra – Kəbə də müsəlmanların əlində deyildi. İçində bütlər var
idi. Amma bu, onun bir gün təmizlənməyəcəyini göstərmirdi. Sadəcə zamanını gözləmək
lazım idi.
Bütün bunlar bizə deyir ki, Fələstin və Qüds məsələsi təkcə
siyasi yox, eyni zamanda mənəvi və qiyamətə qədər davam edəcək bir imtahandır.
Bu dərki içsəlləşdirən biri, xarici tənqidlərə qarşı rahatlıqla belə deyə bilər:
“Bəli, bu bizim dərdimizdir və bu dərdimizin qaynağı inancımızın özüdür.”
Tarixə baxış: Osmanlıdan bəri parça-parça edilən torpaq
Fələstinə ciddi yanaşmaq istəyiriksə, tarixə dönüb
Osmanlının 9 dekabr 1917-də bölgədən çəkilməsindən sonrakı hadisələri diqqətlə
izləməliyik. 11 dekabrda Qüdsə girən İngilislər, əslində artıq uzun illərdir
bölgəyə yerləşməkdə olan yəhudilərin planlarına rəvac verirdilər.
Əksəriyyətin düşündüyünün əksinə, Osmanlı dövründə də yəhudi
yerləşmələri baş verirdi. Xüsusilə 1800-cü illərin ikinci yarısından etibarən
bu axınlar artdı və 1897-ci ildə keçirilən Birinci Sionist Konqresi ilə bu işin
təsadüfi yox, planlı bir işğal prosesi olduğu açıq-aşkar ortaya çıxdı. Sultan
Əbdülhəmid bu siyasətə bütün gücü ilə qarşı çıxsa da, həm daxili zəifliklər, həm
də xarici təzyiqlər onu durdura bilmədi. Onun taxtdan endirilməsindəki bəzi
detallar isə bu dirənişin cəzalandırılması kimi şərh edilir.
Sonrasını isə bilirik: Balfour Bəyannaməsi (1917), BMT-nin
bölgəni parçalama qərarı (1947), İsrailin qurulması (1948), Altı Günlük Müharibə
(1967), Yom Kippur Savaşı (1973)... Hər biri Fələstinin torpaq və kimlik olaraq
bir az daha əzildiyi, Qüdsün daha da dərinlikli bir işğala məruz qaldığı dövrlərdir.
Müasir reallıq: “Fələstin” deyərkən nəyi nəzərdə tuturuq?
Bu gün “Fələstin” deyəndə konkret olaraq nəyi nəzərdə
tuturuq? Çünki bu anlayış artıq tək bir məkanı yox, bir-birindən ayrı və hətta
bir-biriylə əlaqəsi kəsilmiş dörd ayrı reallığı əhatə edir:
1.
Şərqi Qüds – İdeoloji və tarixi mübarizənin
mərkəzi.
2.
Qərbi Şəriə – Divarlarla parçalanmış və məhdudlaşdırılmış
bir məkan.
3.
Qəzza – Tam mühasirədə olan bir zolaq.
4.
1948 Ərəb vətəndaşları – İsrail pasportu
daşıyan, amma öz kimliyinə aid olmayan bir sistemdə yaşayan təbəqə.
İsrailin bu dörd bölgəni sistematik şəkildə bir-birindən
ayırmaq siyasəti açıq şəkildə görünür. Fiziki divarlar, ayrı yollar, sosial və
mədəni ayrılıqlar... Bütün bunlar, gələcəkdə mümkün ola biləcək bir Fələstin
dövlətinin təməldən gücsüz qurulması məqsədi daşıyır.
Bu parçalanmışlıq fonunda sual aktuallaşır: "Hansı Fələstin?"
Yəni, bizim haqqında danışdığımız Fələstin – hansı Fələstindir? Və bu dörd fərqli
bölgənin insanları bir gün vahid və ortaq bir kimlik, suverenlik və gələcək ətrafında
birləşə biləcəklərmi?
İndi bu sualları ciddi-ciddi düşünmək zamanıdır. Fələstin məsələsi artıq hisslərlə deyil, prinsipial, tarixi və strateji bir baxışla ələ alınmalı bir mövzudur. Romantizmin, həmasətin və məlumatsızlığın dumanından çıxmaq istəyiriksə, məsələni doğru tanımaq və bu yolda yeni bir dil, yeni bir perspektiv inkişaf etdirmək məcburiyyətindəyik.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder